tisdag 2 juni 2015

En obeskrivbar känsla.

Sedan min kaffebryggare gick sönder för några dagar sedan har jag kokat kaffe på gammalt hederligt vis på spisen.
I min emaljkaffepanna som jag köpte på Second hand för 20 kr.

Det känns så bra att bara slå på spisen och efter en stund känna lukten av kokkaffe och se ångan stiga ur pipen. Hederligt på nåt vis. Det blir en mysig känsla som infinner sig.
Lukten av nykokt kokkaffe är obeskrivbar.

Visst har jag fått mersmak på detta underbara sätt att göra kaffe...  Och därför väntar jag nog ett tag med att införskaffa en ny kaffebryggare tror jag...

Hade jag haft en kaffe kvarn hade jag kunnat mala kaffebönor. Det blir ännu godare kokkaffe av det.... Det gjorde min mor. Hon använde sig av sin kaffekvarn och kokade alltid kaffet på spisen.

Alltid uppskattat!




Idag blir en bra och solig dag och så småningom under dagen kommer temperaturen att uppnå hela 17 plusgrader här i Skellefteå enligt väderprognosen. Det tackar och bugar jag för...


                                                                   


5 kommentarer:

  1. God morgon!
    ja kokkaffe växte jag upp med hemma. Är det norrländskt tro? För min pappa är från norrlands djupaste skogar ;-)
    Sen övergick jag till perkulator, och därefter bryggare.
    Nu när jag inte har landström, klarar inte invertern min bryggare på 700W så de blir till att värma vatten på spisen och sen brygga i en pressobryggare.
    Kanske skulle investera i en kaffekanna som du
    Kram

    SvaraRadera

  2. Unnar dig så väl din sol idag själv får jag stå ut tills på torsdag innan det blir någon sol här. Kokkaffe hade vi alltid hemma hos mig också, minns inte hur det smakade för jag blandade kaffet med lika mycket mjölk men det var precis när jag började dricka kaffe. Bryggkaffe upptäckte jag först när jag kom till Sverige 1973. ☺

    Kram ♥.♥

    SvaraRadera
  3. Min mamma kokade alltid kaffe. Jag minns inte att hon senare hade en kaffebryggare, det kanske hon hade, det blev ju modernt.
    Min bästa kompis kokade alltid och hon kunde verkligen konsten.
    Jag vill helst ha brygg. Sigge gjorde brygg på gammaldags vis. Kokade upp vatten, sedan hällde han i en melitta på glaskannan. Tog tid, men gott.
    Jag älskar min MoccaMaster, men har tidigare haft både perkulator och don Pedro.
    Vilken kultur, detta med kaffet!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Härligt att du fått värme.
    Här får vi vänta till imorgon.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Thanks for writing such a good article, I stumbled onto your blog and read a few post. I like your style of writing... bästa kaffebryggare

    SvaraRadera