lördag 16 april 2016

Löjlig lång väntan.

Jag är inte helt jättekorkad, jag förstår att läkare inte kan hålla på med att svara i telefonen för då skulle dom nog inte göra annat än att administrera patienter via luren -MEN det här med uppringning är verkligen ett gissel som heter duga!

Om man ringer vården och får en återuppringningstid så har man i alla fall ett fingervisning om när man bör hålla sig nära telefonen! När jag i början av denna vecka sökte en läkare på min vårdcentral går jag via en sköterska som meddelar hen och så ringer hen upp när hen har möjlighet.

 Detta innebär allt från det att jag ringer till 18:30 tiden på kvällen.

 Jag kan känna att jag har låst mig lite vid dom här dagarna - kanske lite för mycket (denna vecka)
Det känns inte så roligt OM hen skulle ringa när jag står i kön på ica  eller dylikt.

I alla fall har jag väntat sedan i måndags -Så jag börjar känna mig lite inspärrad!

 Det är väldigt skönt med helg så jag liksom kan släppa kollen på telefonen men på måndag är jag tillbaks på banan igen. Då måste jag kolla telefonen några gånger/timme också för att försäkra mig om att ljudet är på och högt inställt. Sedan får jag väl snurrar runt, och vänta och hoppas på det bästa!

Går det verkligen inte att göra det lite lättare att få kontakt med vården?

… den här väntan börjar kännas löjligt lång!

5 kommentarer:

  1. Men oj så konstigt.
    Vi har samma system men de ringer alltid på den tid det sägs.
    Tråkigt att känna sig så inspärrad, jag hade blivit döless.

    Hoppas du får en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nä, usch och fy! Jag känner med dig, man blir fången, även om vi är utrustade med mobiler nuförtiden.

    Jag kan referera till min utredningstid med att bli njurdonator. Då var jag verkligen i klorna på vården. Kunde inte planera någonting, väntade på samtal, på brev. Då var helgen skön.

    Jag önskar att du får lugn och ro och lite gott den här helgen. Varm kram ♥

    SvaraRadera

  3. Hos mig måste jag ringa på telefontiden som är 40 minuter på morgonen. Men är det många som ringer så kommer jag inte fram på samma dag. Jag gillar inte såna system att man känner att man måste ägna allt tid för att planera och vänta in ett samtal. Gillar inte heller hantverkare som skall komma mellan 8:00 - 16:00 :((

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
  4. Sådant där kan göra en vansinnig! Vet du, ibland har jag skickat e-post till läkaren istället. Jag vet att de inte vill att man ska göra det, men i de flesta landsting har de epostadressen förnamn.efternamn@landsting.se. I Region Skåne har de t ex skane.se. Testa, eller kolla om man via Mina sidor på landstingets hemsida kan skicka ett meddelande. Eller ring upp sköterskan igen och påminn om att läkaren ska ringa.

    Usch, det är så svårt att bara vänta och vänta. Och som du säger så blir man otroligt bunden och vågar nästan inte göra någonting för man väntar ju att de ska ringa när som helst.

    Stor kram <3

    SvaraRadera
  5. Att komma i kontakt med vården är svårare än att ta sig in på Fort Knox! Jag tycker det är oacceptabelt att det ska vara så. Min man jobbar på sjukhuset och har därför tillgång till den interna katalogen där vissa nummer finns med. Så vid ett tillfälle ringde jag direkt till min hudläkare som verkade lätt överrumplad när det var en patient. Men då hade jag försökt komma i kontakt med mottagningen i tre dagar och mitt humör var inte det bästa...

    Hoppas att de ringer dig i morgon så du slipper vänta längre.

    SvaraRadera