fredag 25 mars 2016

Långfredag och....


Den 25 mars firar vi Vårfrudagen, Våffeldagen, Jungfru Marias bebådelsedag, Frue dag, ja kärt barn har många namn men oavsett vad vi kallar den är vi överens om det är den 25 mars. Att Vårfrudagen ändrats till Våffeldagen är nog mera en språklig förenkling. Våfflor har faktiskt funnits under mycket lång tid och uppfanns inte när de elektriska våffeljärnen kom om nu någon trodde det.
De fanns redan under medeltiden men gjordes av betydligt enklare råvaror än vi har idag, det var knappast vitt mjöl i smeten. Snarare var det likhet i formen som var det utmärkande.
Idag äter vi dem gärna med sylt och vispad grädde, denna lyxvara hade man knappast tillgång till på medeltiden.

 Sist jag/familjen åt våfflor gjorde jag en våffelsmet efter ett recept jag inte använt tidigare, Nåväl jag gjorde smeten och blev lite fundersam och måste kolla det en extra gång men jag hade rätt ingredienser och rätt mängder. Första anblicken var nämligen konsistens och utseende förvillande likt tapetklister.  Kan meddela att våfflorna godtogs inte. Inte ens jag gillade dem. Det var bara för mig att slänga bort alla våfflorna. Men så kan det bli ibland.  Och idag blir det inga våfflor gjorda. Däremot lite påskmat blir det. Ingenting märkvärdigt alls.

En Trevlig långfredag tillönskas dig!

4 kommentarer:

  1. Tack för ett gott stycke historia!
    Nä, inga våfflor här, heller. Men ägg.
    Trevlig långfredag, kram ♥

    SvaraRadera

  2. Lite extra med godis blir det här.... :)
    Den bästa lååångfredagen på dig, stor kram ♥

    SvaraRadera
  3. Våfflor är något jag ytterst sällan äter men brukar göra det ibland till sonen som älskar det.

    Kram och ha en fortsatt fin Påsk!

    SvaraRadera
  4. Det blev inga våfflor för oss igår faktiskt, så vi tänker äta dem idag istället - om vi bara kan hitta mitt våffeljärn för det ligger fortfarande nerpackat i någon flyttkartong. Kram och Glad Påsk! <3

    SvaraRadera