onsdag 27 januari 2016

Värdelös

Att vara trött i hjärnan är så otroligt jobbigt, jag tycker det är mycket svårare än att hantera den trötta, värkande, skakande och klumpiga kroppen jag har. När kroppen strejkar kan jag" kanske" med lite tur få lägga mig ner och vila och hoppas att det snart släpper, ibland kan det behövas någon starkare värktablett men jag försöker klara mig utan så gott det går..

Men hur gör jag för att vila en hjärna som inte orkar fungera? Skruvar av huvudet och lägger i sängen? Hjärnan behövs ju hela tiden för att resten av kroppen ska fungera och man matas med intryck hela tiden hur man än försöker att stänga ute så mycket som möjligt.

Jag tror att alla förstår att en kropp som varit igång mer än den orkar behöver vila och det syns oftast utanpå mig att kroppen inte mår helt bra men hur ska man kunna förstå att hjärnan behöver vila? Ingen ser hur jobbigt det är när jag inte kan urskilja ljud, när det känns som om alla ljud anfaller från alla håll. En TV som står på, en radio långt borta i köket, någon som stänger en dörr, barnbarnet som vänder upp och ner på min lägenhet, flera som pratar samtidigt, någon som tuggar högljutt, en katt som jamar, bilar som kör förbi utanför. Allt det som en normalt fungerande hjärna sorterar bort utan att man behöver tänka på det verkar min hjärna suga åt sig som en torr svamp.

Det är svårt att stänga av hjärnan helt så att den får vila. När hjärnan blir för trött så känner jag mig helt värdelös.
Det är lättare att hantera en värkande kropp, yrsel, kramper, matthet, illamående, domningar, osv... men jag kan inte hantera en hjärna som strejkar. Det är ju där all min personlighet sitter, det är ju den som styr mina handlingar, det är ju den som gör att jag kan  bjuda på alla knasigheter jag gör på grund av att hjärnan inte är med men någonstans i humorns bakvatten så gör det ont att inte fungera som jag borde

5 kommentarer:

  1. Att vara hjärntrött är verkligen inte lätt och så himla svårt att stänga ner den när man så väl behöver sin vila.
    Jag har ingen aning om hur man gör, det brusar ständigt som myrornas krig i min..
    Hoppas du får en fin dag trots allt!
    Kram, kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om att det är mycket svårare på alla sätt med en trött hjärna än en trött kropp. Du beskriver det så bra. Man känner sig inte som sig själv när hjärnan inte funkar. Och vem är man då?
    Kramar! <3 <3 <3

    SvaraRadera
  3. Du ger en tydlig beskrivning. Förstår då att det är besvärligt.
    En mjuk och varm kram från mig till dig! ♥

    SvaraRadera
  4. En trött hjärna är nog inte det lättaste.
    Tittar in och önskar dig en fin helg.
    KRAM fina du

    SvaraRadera
  5. Kramar om & lite kärlek ♡ ...

    SvaraRadera