lördag 3 februari 2018

Lördag - middag!

Raggmunk? Lufsa? Potatisbullar? Råraka? Rösti? Vad är skillnaden egentligen?

För mig är en raggmunk pannkakssmet med råriven potatis som steks i stekpannan och lufsa ungefär detsamma fast med mer finriven potatis och så steks den i ugnen istället. Potatisbullar är kokt potatis som mosas ihop med ägg och lite mjöl och sedan steks som tjocka, små biffar. Skillnaden mellan råraka och rösti är lite mer oklar men röstin innehåller lök och steks som en stor, tjock kaka, medan rårakan bara består av potatis och steks liten, tunn och krispig.



Potatis är en fantastisk råvara. Koka, mosa, puréa, steka, fritera, ugnsbaka, rosta…variationerna är oändliga. Och gott är det också.



 I går fick jag sådan lust att steka rårakor  så idag hade jag tänkt göra
 /om barnen går med på det förstås/

 RÅRAKA MED RIMMATFLÄSK OCH RÅRÖRDA LINGON till middag.



Det var länge sedan jag gjorde  RÅRAKA MED LÖJROM, GRÄDDFIL OCH RÖDLÖK också. Men nu har jag ingen löjrom hemma så då får det bli fläsk på dagens meny.


Nu ska jag soff - potatisa mig en stund innan " virvelvinden" barnbarnet kommer över till mig. 

Ha det bäst!


2 kommentarer:

  1. Låter som en förträfflig Lördagsmiddag!

    Kram och ha en toppendag!

    SvaraRadera
  2. Låter som en supergod middag!
    Lördagskram! 💝

    SvaraRadera