lördag 2 juli 2016

Lite tankar.

Girighet är hjärtats muskellås! Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket.

Ja ibland är det så men oftast får jag uppfattningen att det är precis tvärtom.

 Den som med alla medel vågar ta för sig vinner oftast massor. I alla fall hör och ser jag mest sådana.

Är girighet något bra? Nej bra vet jag inte men kanske i mycket liten skala. Är girighet en investering för framtiden? Det beror säkert på vad du från början har för förutsättningar i livet.

 Men jag skulle inte säga att det är en framtida investering. Däremot är Girighet något sjukt i människor.

 Att roffa åt sig utan minsta hänsyn till sin medmänniska måste tyda på total empatilöshet och att något är rubbat eller störd i den människans psyke
.
Att försöka rädda eller förändra förutsättningarna till något bättre i varje litet människoliv måste vara det viktigaste och betyda mest för alla, i alla fall tänker jag så.

2 kommentarer:

  1. Som vanligt är dina tankar väl genomtänkta.
    Håller med!

    Kram

    SvaraRadera

  2. Skulle varit kul att veta vad du syftar på? Girighet straffar sig alltid i slutändan och vi får ingenting med oss när vi dör.

    Kram ❤

    SvaraRadera