måndag 14 juli 2014

I dessa tider.

 Gör det du vill med ditt liv, innan livet gör som det vill med dej.

Och när jag säger så, så menar jag INTE att man ska skuldsätta sej så att man hamnar i lyxfällan på tv3, för att kunna göra allt man vill, köpa allt och resa vart man vill.  På det sättet gör man sej nog knappast särskilt lycklig. Men att verkligen tänka efter vad JAG vill med mitt enda liv, och inte snegla på vad grannen tycker eller låter andra människors tyckande bli till mitt. det är så lätt att man dras med av den stora massan och tror på fullt allvar att det är så jag också vill leve mitt liv. Jag tror att det absolut är den alldeles vanliga vardagen som betyder mest och är det viktigaste i livet. Sedan kommer det ju naturligtvis stunder i livet när man klagar på småsaker, pratar lite skit och beter sej alldeles mänskligt. det viktiga är att man någonstans i sitt bakhuvud VET vad som verkligen är viktigt. När det gäller en sådan sak som t.ex skitsnack, så tror jag nog att de flesta ägnar sej åt det mer eller mindre, och jag kan skriva under på att man stöter på det i alla sammanhang , Tråkigt nog förekommer det alldeles för mycket. Alla människor tycker och tänker givetvis en hel del om andra, men jag brukar försöka att tänka att det man säger om någon bakom ryggen ska man också kunna säga och stå för ansikte mot ansikte med personen ifråga.  Sen tycker jag allmänt att man ska försöka vara en så god människa som möjligt, lite vänlighet och några snälla ord kostar ingenting.  Elakhet kan förstöra så mycket och göra människor väldigt illa.  Och tänk så bra det känns i hjärtat när man har kunnat göra något gott för en annan människa. Jag önskar ett vänligare tolerantare samhälle där vi respekterar varandras olikheter, där vi försöker hjälpa varandra istället för att stjälpa. Jag tycker tyvärr att man de senaste åren märkt av väldigt mycket att vi har fått ett hårdare samhälle både i stort och smått,Girigheten och intoleransen har ökat i vårt samhälle, de som redan har en massa vill ha mer,inte så många vill stå tillbaka till de som har det sämre, främlingsfientligheten har ökat, egoismen har ökat. Pensionärer som har slitit i hela sitt liv
( inte alla )men en del lever under existensminimum samtidigt som de riktigt rika har jobbskatteavdrag. Hur kan någon människa tycka att det är rätt.?
 Och så sant som det är sagt, Man kan ingenting ta med sej dit man går.
  Hm nu kanske detta blev lite väl djupt och politisk Det var inte alls min mening med detta inlägg.
Men faktum är att  Sverige har blivit ett samhälle med allt större klasskillnader tyvärr. Sjuka, arbetslösa, handikappade, flyktingar,  hamnar allt längre utanför, räknas liksom inte längre och straffas dessutom med en ofta mycket dålig ekonomi, som gör det svårt att hålla näsan över vattenytan.
I dessa tider när många människor dyrkar prestation, pengar och status, när det största värdet är att stå längst fram, att lyckas och att vara ”någon”, då behöver vi kanske fler vardags hjältar eller vad tycker ni ?

Höll på att glömma : Grattis på födelsedagen kronprinsessan Viktoria!

2 kommentarer:

  1. Det var så bra skrivet, jag håller med dig. Nog för jag tycker att man ska sträva framåt, men inte nödvändigtvis bli en stjärna. Även stjärnor slocknar.
    Fram för vardagshjältar och ett stort leende.
    En ros till dig, kramkram ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med dig om att Sverige har blivit kallt och människofientligt. Klassskillnaderna ökar, och allt fler människor blir helt utslagna. Och just därför behöver ju vi människor faktiskt varandra mer och mer. Bort med cynismen, egoismen och girigheten och fram med empati, vänlighet och hjälpsamhet. Vad mycket trevligare världen hade varit då. Kramar! ♥♥♥

    SvaraRadera