torsdag 5 juni 2014

Sigge Furst och korvkaka.






Igår lagade jag till korvkaka. Alla ni som är lite äldre vet nog vad korvkaka är för nåt.?
Istället för lever som man egentligen ska ha i denna maträtt så bytte jag ut det mot vanlig köttfärs.
Vilket går lika så bra och blir lika gott om inte godare.

 Förutom köttfärsen och att jag även bytte ut korngryn mot vanligt ris så hade jag i alla andra ordinarie ingredienserna som ska innehålla en korvkaka...

Korvkaka var en maträtt som lagades till ofta av min mor. Jag tyckte mycket om korvkaka.

I ett par dagar nu så dricker jag mycket och sköljer ner strupen, men inte med alkohol för ni som kanske trodde det utan mycket vatten och c-vitamin rinner nedför min strupe.

Jag håller förkylningen i schack. Den finns där och petar mig på axeln. Men ännu så har den inte tagit ett så hårt grepp om mig. Har känningar av att en förkylning är på gång. Och jag hoppas att det jag känner av förkylningen drar förbi.... drar vidare....



Jag önskar er en bra dag idag och en bra Nationaldag som är i morgon på fredag.






6 kommentarer:

  1. Jo, nog minns jag korvkaka allt. Och jag kan tänka mig att det är godare med köttfärs och ris i den. Tänk, alla gamla maträtter och recept nästan har fallit i glömska och är utbytta mot nyare maträtter med influenser från "när och fjärran".
    Att dricka mycket och boosta upp immunförsvaret med c-vitamin är jättebra när man känner att förkylningen nalkas. Hoppas att den inte segrar i denna maktkamp utan går som förlorare ur det hela.
    Kram och en bra dag till dig. Här kommer det att åska idag, enligt Fortums varning via sms på mobilen. ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  2. Korvkaka är ingen maträtt som jag direkt kommer ihåg. Men jag äter inte lever, eller inälvsmat, så köttfärs vore mer toppen och likaså ris, fast korngryn skulle jag kunna äta!
    Så kul det är att ta upp gamla maträtter igen! Enkla, nyttiga och inte så dyra.
    Jag tar alltid Echinacea vid förkylningskänning, men inte alla tål den, det är ju röd stormhatt.
    Ett annat tips är färsk ingefära som du skalar/skivar och kokar te på. Nyttig för allting.
    Kram och sköt om dig, finaste! ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  3. Jag är gammal men har inget minne av några lådor, eller jag menar att jag har aldrig själv tillagat dessa.... Krya på dig, kram!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig, hoppas verkligen att förkylningen drar vidare och drar bort. Det där med att dricka mycket tror jag är väldigt bra.
    Korvkaka har jag aldrig ätit, vad jag vet. Borde kanske ha funnits i mitt föräldrahem men jag kommer inte ihåg det. Jag har inte gjort någon i alla fall, det vet jag säkert.
    Ha en fin och trevlig helg och varm kram till dig.

    SvaraRadera
  5. Jag har lite problem med att kommentera på bloggarna just nu. Idag kom jag i alla fall in på din blogg, vilket jag inte gjorde igår. Men idag är det andra bloggar som krånglar.
    Korvkaka har jag aldrig ätit och nog egentligen heller aldrig vetat vad den innehållet, men den låter betydligt godare med köttfärs än med lever.
    Fortsätt att krya på dig! Kram! ♥♥♥

    SvaraRadera
  6. God morgon!
    Aldrig hört talas om..
    Hoppas de smakade gott :-)
    Själv sitter jag på däck i solen med kaffemuggen i handen. Men nu måste vovvarna ut snart
    Ha de gott
    Kram

    SvaraRadera