lördag 28 juni 2014

Citera

Vill citera en del av ett tal som Nelson Mandela höll för flera år sedan.
 Det är en favorit för mig eftersom Mandela på ett så himla bra sätt lyckats fånga vad äkta självkänsla handlar om.
Jag önskar att jag kunde uppnå att känna så.

"Det vi fruktar mest är inte att vara otillräckliga. Vår djupaste rädsla är att vi har omätliga krafter. Det är vårt inre ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest. Vi frågar oss: Skulle jag vara lysande, fantastisk, begåvad och förbluffande? Egentligen - hur kunde vi undgå att vara det? Du är ett barn av Gud. Världen är inte hjälpt av din småbarnslek. Det ligger inget stort i att krympa så att andra människor i din närhet skulle slippa känna sig osäkra. Vi föddes för att förverkliga Guds härlighet inom oss. Den finns inte bara i några av oss. Den finns i alla. Och när vi låter vårt eget ljus skina ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma. När vi gjort oss fria från vår egen rädsla, gör vår närvaro andra automatiskt fria."


4 kommentarer:

  1. Oj, vad fint! Rakt in i solarplexus gick det! Tack för att du citerade!/Eva i Skåne

    SvaraRadera
  2. Ja, den texten är väldigt fin! Jag önskar att jag också kan komma att känna så en dag. Kram! ♥♥♥

    SvaraRadera
  3. Det var ett träffande tal. Han var en fantastisk man och talare, Mandela. Fast det verkar helt ouppnåligt. Den där inneboende rädslan verkar ha slagit ner för gott.
    Ha en bra söndag.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  4. Hoppas du har en vilsam söndag! Kramar! ♥♥♥

    SvaraRadera